Saturday, September 14, 2013

Shaklee dan Pengiklanan


Jangan pelik kalau anda tak temui produk2 SHAKLEE diiklankan di media. Kos pengiklanan bukan murah tau... Satu ruang kecil dlm majalah pun dah beratus, belum lagi satu page penuh. Beribu-ribu, malah berpuluh ribu utk iklan saja... Tapi kalau tak iklan, orang taktahu la pulak kan? Nak tak nak kena iklan jugak. Itu semuanya KOS.

Yang keluar dlm Wanita Hari Ini, ingat takyah bayar ke? Satu slot berapa minit agak2 berapa ribu kena bayar? Kalau keluar sehari/ sekali jer tak dapat nak CREATE AWARENESS orang ramai.

Itu belum lagi kalau ambil model atau duta produk. Memang berpuluh2 ribu utk satu kontrak.

Siapa sebenarnya yg bayar kos pengiklanan sesuatu produk tu? Hakikatnya pengguna yg beli produk tu jugak yang bayar... secara tak langsung dalam harga yg anda bayar tu, dah termasuk kos utk pengiklanan. Jangan taktau! Sebab tu sesetengah produk tu terpaksa dijual mahal sbb nak tampung kos pengiklanan yg tinggi.

Shaklee tidak diiklankan dan tidak perlu diiklankan di media massa & elektronik kerana kaedah pemasaran langsung, terus daripada distributor2nya kepada pengguna (end user). Malah, produk yg baik akan bercakap sendiri dan kuasa word of mouth itu adakalanya jauh lebih hebat. Free pulak tu 

Kalau Shaklee tak iklankan produk2nya, justeru apa kaitan? Apa ironinya kepada pengguna dan distributor?

Nombor 1, Shaklee dpt tawarkan harga yg competitive untuk semua... malah dikira lebih murah drp produk2 lain. Boleh cek harga set slimming Shaklee berbanding pesaing. Juga boleh cek harga set kecantikannya dan smua la...

Nombor 2, adalah lebih baik, lebih banyak bonus dapat dibayar kepada semua distributornya. Tidak timbul isu, produk Shaklee mahal sbb nak bayar bonus pd distributor kerana produk Shaklee dipasarkan secara terus, tidak melalui PEMBORONG, STOCKIST utama/ stockist besar, STOCKIST kecil DAN AGENT (lagi byk peringkat, lagi tinggi harga yg sampai kpd end user). So banyak penjimatan kos di situ...

No wonder la... Shaklee dapat jual produk2nya pada harga mampu dan dapat bayar bonus yg besar pada distributornya.

Nota: SHAKLEE dah bayar lebih 20 billion kepada semua pengedarnya di seluruh dunia, iaitu 50% daripada keuntungan syarikat. INI ADALAH CIRI-CIRI SYARIKAT MLM YANG BAIK.

No comments:

Post a Comment